کمتر پروژه با اهمیتی مانند متروی اهواز در سطح کشور دیده میشود که با گذشت قریب به ۱۵ سال بدون تکلیف باقی مانده باشد و به بهرهبرداری نرسیده است.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-سیدمحمدحسین موسوی؛* امروزه یکی از مشکلات عدیدهای که در شهر اهواز وجود دارد و با آن سالیان سال است دست و پنجه نرم میکنیم، مسئله مترو است. کمتر پروژه با اهمیتی مانند متروی اهواز در سطح کشور دیده میشود که با گذشت قریب به پانزده سال بدون تکلیف باقی مانده باشد و به بهرهبرداری نرسیده است.
طبق نظر کارشناسان، دورهی آغاز و پایان این پروژه باید در مدت ۶ سال به پایان میرسید، ولی متٲسفانه این پروژه از بهمن ۱۳۸۵ کلید خورد و تا امروز طبق آمار ارائه شده پیشرفت این پروژه کمتر از ۳۰ درصد بوده و این یک فاجعه است که چرا واقعا مسئولان شهر اهواز با گذشت این همه سال کار چشم گیری نسبت به این موضوع انجام ندادند؟
پروژه متروی اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شرق اهواز شروع میشود و پس از عبور از میدانهای اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غرب اهواز به انتهای مسیر خود میرسد.
طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور ۲۳ کیلومتر و شامل ۲۴ ایستگاه است. این پروژه به دو گام دسته بندی میشود، گام نخست آن از فرودگاه تا مصلی با ۱۶ ایستگاه تعیین شده است.
خط دوم قطار شهری اهواز نیز با ۲۰ کیلومتر طول و ۲۱ ایستگاه از شمال منطقه کیانپارس تا جنوب شرق اهواز (دانشگاه نفت) امتداد مییابد. کلیات این خط در سال ۱۳۸۸ در شورای عالی ترافیک تصویب و گام مطالعات آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است، اما با تٲخیر طولانی در خط یک این پروژه، معلوم نیست مردم اهواز تا چند سال دیگر باید منتظر باشند تا خط دوم مترو اهواز به نتیجه و بهرهبرداری برسد و این در صورتی است که مترو، یکی از مطالبات جدی مردم اهواز است، ولی با عملکرد بد و ضعیف مسئولان، مردم دیگر از خیر مترو گذشت کردند!
طبق گفتههای شهردار اهواز، از ابتدای پروژه تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و این در حالی است که کمتر از ۳۰ درصد پروژه تکمیل شده است!
جامعه دانشجویی اهواز، خواستار این هستند که نسبت به اینکه مبلغ هنگفتی هزینه شده و بدون نتیجه، توسط مسئولین مربوطه شفافسازی شود که کجا و به چه صورت این مبلغ مصرف شده و این تعلل و تٲخیر ۱۵ ساله غیر قابل تسامح در این پروژه از جانب چه کسی بوده است؟ آیا از جانب کارفرما (شهرداری) یا از جانب پیمانکار (شرکت کیسون) بوده که اگر از جانب پیمانکار بوده چرا تذکر جدی و فسخ قرارداد صورت نگرفته است و اگر از جانب کارفرما بوده چرا با مسئولین خطا کار برخورد صورت نگرفته است؟ لازم است دادستان اهواز، به عنوان مدعی العموم نسبت به این موضوع مهم ورود کنند و مشکل مترو را هر چه زودتر حل کنند.
سیدمحمدحسین موسوی-دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اهواز
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.
انشالله که هر چه زودتر مسئله حل بشه.